VEDTEKTER FOR BRATTÅS BARNEHAGE AS
Dersom det takkes ja til plass i Brattås
barnehage AS godtar man samtidig Brattås barnehages vedtekter og
betalingsreglement.
Vedtekter for Brattås barnehage AS
INNHOLDSFORTEGNELSE
1 Eierforhold
1.1 Eierform
2 Formål
3 Styringsorganer
3.1 Årsmøtet (alt. generalforsamling)
3.2 Samarbeidsutvalg
3.3 Foreldreråd
4 Opptak av barn
4.1 Søknaden sendes
5 Foreldrebetaling/Oppsigelse
5.1 Foreldrebetaling
5.2 Oppsigelse
6 Åpningstider/Ferier/Planleggingsdager
6.1 Åpningstider
6.2 Ferier
6.3 Planleggingsdager
7 Leke- og oppholdsareal
8 Intern kontroll
9 Vikarordning
10 Politiattest
11 Taushetsplikt
12 Opplysningsplikt
13 Forsikring
14 Dugnad
15 Vedtektsendringer
1 EIERFORHOLD
Brattås barnehage AS er en privateid barnehage for barn i alder 0 – 6 år.
1.1 Barnehagens eierform er:
BRATTÅS BARNEHAGE AS (Aksjeselskap) Eiers/eierrepresentantens navn og adresse
er: Bjarkø Eiendom AS Mølleveien 19 3140 Nøtterøy
2 FORMÅL
Virksomheten skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover,
forskrifter og kommunale vilkår for barnehagevirksomhet, barnehagens egne
vedtekter, fastsatt budsjett og årsplan for barnehagens pedagogiske virksomhet.
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for
omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.
Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og
tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet,
nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til
uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta
vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende
kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og
forutsetninger. Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne
barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og
være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal
fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
(Barnehagelovens§ 1)
3 STYRINGSORGANER
3.1 Styret i Brattås Barnehage AS
Styret er øverste myndighet i barnehagen. Det skal være en representant for de
ansatte i barnehagens styre. Styremøter skal avholdes minst fire ganger i året.
3.2 Samarbeidsutvalg
Barnehagen skal ha et samarbeidsutvalg (jfr. lov om barnehager § 4 med
forskrifter). Samarbeidsutvalget består av 8 medlemmer hvorav 4 medlemmer
velges av foreldreråd og 4 av de ansatte. Eier kan selv bestemme om de vil være
med i samarbeidsutvalget. Samarbeidsutvalget konstituerer seg selv.
Representantene for foreldre og de ansatte velges for ett år av gangen.
Funksjonstiden for eventuelle eierrepresentanter fastsettes av eier. Styrer som
ikke er valgt medlem har møte-, tale- og forslagsrett i samarbeidsutvalget.
Samarbeidsutvalgsmøter holdes i henhold til fastsatt plan og for øvrig når
samarbeidsutvalgets leder finner det nødvendig. For at det skal kunne fattes
vedtak må minst 4 medlemmer av samarbeidsutvalget møte. Det skal skrives
protokoll fra møtene. Samarbeidsutvalget skal:
-bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for
barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene, bl.a. budsjett,
driftsendringer, utnyttelse av ute- og innearealer m.m.
-fastsette årsplan for barnehagen -gi uttalelser til forslag om endringer i
vedtektene og retningslinjer for barnehagen (herunder betalings- og
oppsigelsesfrister).
-påpeke overfor eier, og kan melde fra til kommunen eller fylkesmannen som
tilsynsmyndighet, dersom barnehagen ikke drives innenfor de rammene som settes
av gjeldende lover, forskrifter, barnehagens vedtekter og barnehagens budsjett.
3.3 Foreldreråd
Foreldrerådet opprettes etter lov om barnehager § 4 og forskriftene pkt. 1. Det
består av foreldre til alle barn i barnehagen. Foreldrerådet skal: -fremme
foreldrenes fellesinteresser -bidra til et godt samarbeid mellom hjem og
barnehagen -være med og sikre, samt fremme samarbeidet mellom hjem og
barnehagen -forelegges saker av viktighet for foreldrenes forhold til
barnehagen -Foreldrerådet har rett til å uttale seg før slike avgjørelser blir
tatt. Ved avstemning i foreldrerådet gis det en stemme for hvert barn.
4
OPPTAK AV BARN
Alle godkjente barnehager i kommunen skal samarbeide om opptak av barn.
Kommunen skal legge til rette for en samordnet opptaksprosess, der det tas
hensyn til barnehagenes mangfold og egenart. Brukernes ønsker og behov skal
tillegges stor vekt ved selve opptaket. Ved en samordnet opptaksprosess skal
likebehandling av barn og likebehandling av kommunale og private barnehager
sikres. Brattås barnehage har kun 100%(50t/uke) plasser som tilbys kunder
gjennom Færder kommune sin nettbaserte barnehageportal. Opptak foretas av
eierstyret (evt. etter innstilling fra barnehagens styrer) etter følgende
kriterier og prioriteringer:
a) Funksjonshemmede barn har fortrinnsrett til
barnehageplass dersom barnet etter sakkyndig vurdering kan ha nytte av
oppholdet. Jmf.Barnehageloven §18 første ledd.
b) Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenesten §4-12 og 4-4
c) Søsken av barn som allerede har plass i Brattås barnehage
d) Barn av ansatte i Brattås barnehage
e) Enslige forsørgere
f) Søkere som har Brattås barnehage på førstevalg
g ) Øvrige søkere- Ved opptak prioriteres barn bosatt i Færder kommune
h) Klage over opptaket behandles av Færder kommune
4.1 Søknad
Gjennomføres ved å søke elektronisk på Færder Kommune sine hjemmesider.
Barnehageplassen beholdes frem til oppsigelse fra foreldre foreligger. Ved
tildeling av plass aksepterer samtidig barnas foresatte barnehagens vedtekter.
5 FORELDEBETALING/OPPSIGELSE
5.1 Foreldrebetaling:
Foreldrebetaling følger “forskrift om foreldrebetaling i barnehager” fastsatt
av departementet. Foreldrebetalingen fastsettes av årsmøtet
(generalforsamlingen) i Brattås Barnehage AS. Betalingen skjer forskuddsvis innen
den 1. i hver måned. Betalingen påløper for ubenyttet plass. Det betales for 11
måneder. Juli måned er betalingsfri. Det gis søskenmoderasjon etter forskrift om
foreldrebetaling i barnehager §3.
5.2 Oppsigelse:
Ved mislighold av foreldrebetaling kan barnehageplassen sies opp skriftlig med
umiddelbar virkning 14 dager etter at 1.purring/inkassovarsel er mottatt. Det
er 2 måneders gjensidig oppsigelsestid fra den 1. i måneden etter mottatt
oppsigelse. Det betales ordinær foreldrebetaling i oppsigelsestiden. Dersom
oppsigelser fra barn eller ansatte i barnehagen gjør at fortsatt drift ikke er
mulig, gjelder den samme oppsigelsestiden fra eier til foreldre. Det samme er
tilfelle dersom barnehagen opphører/stenges. Foreldre/foresatte og barnehagens
personale har en gjensidig forpliktelse til å samarbeide omkring saker som har
betydning for barnets utvikling og relasjon til andre. Ved mislighold av disse
forpliktelsene som at foreldre/foresatte motsetter seg samarbeid ved for
eksempel å ikke delta på samarbeidsmøter med barnehagen som
foreldre/dialogsamtaler og øvrige samarbeidsmøter som er av viktighet for
barnets trivsel og utvikling, kan barnehageplassen i ytterste konsekvens bli
sagt opp av barnehagen med 2 måneders varsel. Utfyllende informasjon vedrørende
foreldrebetaling og oppsigelse av plass finnes i Barnehagens
betalingsreglement.
6 ÅPNINGSTIDER/FERIER/ PLANLEGGINGSDAGER
6.1 Åpningstid
Barnehagens åpningstid er fra: kl. 0700 til kl. 1700 Barnehagen begynner nytt
år: 1.august.
Barnehageåret løper frem til: 31.juli
6.2 Ferier
Brattås barnehage har stengt følgende uker/dager:
- Uke 28, 29 og 30
- Dagene mellom jul og nyttår (romjulsdagene) + Julaften og Nyttårsaften
- Mandag, tirsdag og onsdag før skjærtorsdag
Barna må ha 4 uker ferie. 3 av disse skal være sammenhengende og avvikles i juli.
6.3 Planleggingsdager
Barnehagen har: 5 planleggingsdager i året.
Disse dagene holder barnehagen stengt. Informasjon om disse dagene fremkommer i
barnehagens planer og på barnehagens nettside.
6.4 Stenging av ekstraordinære grunner - hensynet til smittevern mm.
Barnehageeier skal gi ordinært tilbud til alle barnehagebarn i virksomheter som
nevnt i forskrift om smitteverntiltak mv ved koronautbrudd (Covid-19-Forskriften)
§ 12a første ledd. Skole og barnehageeier kan redusere åpningstider eller
antall barn eller elever som er til stede samtidig dersom det er nødvendig for
å oppfylle kravene til smittevernfaglig forsvarlig drift. Forskriften tillegger
barnehageeier myndigheten til å beslutte redusert åpningstid dersom denne etter
en samlet vurdering finner det nødvendig for å kunne drifte smittevernfaglig
forsvarlig. Dette skal ikke skje uten at forholdet først er drøftet med
samarbeidsutvalget.
7 LEKE- OG OPPHOLDSAREAL
Barnehagens godkjente netto leke- og oppholdsareal er 700 m². Arealnormen pr.
barn er fastsatt til 4,0 m² for barn over 3 år og 5,3 m² for barn under 3 år.
8 INTERN-KONTROLL
Barnehagens intern-kontrollsystem er eiers ansvar og skal ivaretas ved jevnlig
kontroll av eier i samarbeid med daglig leder ihht. lov om barnehager § 9.
Barnehagens interne
kontrollsystem skal være tilgjengelig i barnehagen. Bygning og lekeplassutstyr
skal befares og godkjennes minimum en gang pr. år. av eksternt firma som kan
utstede sikkerhetsattest.
9 VIKARORDNING
Barnehagen har følgende vikarordning: Vi tilslutter oss vikar firma og har egne
vikarer på huset. Politiattest skal også fremlegges for vikarer.
10 POLITIATTEST
Alle ansatte i barnehagen skal legge frem tilfredsstillende politiattest. Det
gjelder også der eiers representanter arbeider eller oppholder seg regelmessig
i barnehagen.
11 TAUSHETSPLIKT
Eierstyret, samarbeidsutvalgets medlemmer og barnehagens ansatte har
taushetsplikt i henhold til forvaltningsloven (jfr. lov om barnehager §§ 44).
12 OPPLYSNINGSPLIKT
Alle ansatte i barnehagen har opplysningsplikt til barnevernet. Vi samarbeider
også med andre offentlige instanser for å sikre barna best mulig oppfølging,
herunder Pedagogisk- psykologisk tjeneste. Ved behov for innhenting av
opplysninger vedrørende barnet skal det foreligge samtykke fra foreldrene.
Enkeltsaker kan rådføres anonymt.
13 FORSIKRING
Barna er forsikret av barnehagen gjennom en kollektiv ulykkesforsikring, som
gjelder i barnehagens oppholdstid og på direkte vei mellom hjemmet og
barnehagen. De ansatte er forsikret i arbeidstiden av arbeidsgiver i henhold
til lov om yrkesskadeforsikring.
14 DUGNAD
Foreldre og foresatte er forpliktet til å delta på en dugnad per år av 2 timer.
Det innkalles til dugnad på våren og høsten der foresatte for store barn har
dugnad på våren og foresatte for småbarn har dugnad på høsten. Det er anledning
til å få dugnadsoppdrag ved et annet tidspunkt enn selve dugnaden hvis man er
forhindret i å møte.
15 VEDTEKTSENDRINGER
Endring av disse vedtekter vedtas av styret i Brattås Barnehage AS etter
uttalelse fra samarbeidsutvalg og foreldreråd. Vedtektene skal sendes kommunen
til orientering. Ved endring av vedtektene bør det tas med frist for
iverksettelse. Alle vedtak om endringer skal sendes kommunen, som skal påse at
disse er i samsvar med lov om barnehager. Vedtektene er endret i Brattås
barnehages eierstyre 07.09.22. Vedtektene er gjeldende fra 07.09.2022
Brattås barnehage følger de enhver tids gjeldene regelverk om foreldrebetaling som er fastsatt av lokale og nasjonale myndigheter.
Innkreving av foreldrebetaling:
Brattås Barnehage krever inn foreldrebetaling for 11 måneder i løpet av et kalenderår. Juli er betalingsfri måned. Makspris på barnehageplass er fastsatt gjennom” forskrift om foreldrebetaling §1” etter gjeldende sats fra Utdanningsdirektoratet som f. eks. kostpenger.
Følgende rutiner foreligger:
1. Betaling skjer forskuddsvis innen den 1. i måneden. Faktura utsendes midt i måneden med 10 dagers betalingsfrist.
2. Dersom betaling ikke skjer innen fristen sendes 1.purring med 14 dagers betalingsfrist. Det blir beregnet forsinkelsesrente/morarente av utestående beløp.
3. Hvis ikke 1.purring betales innen fristens utløp, vil det komme en 2. purring/inkassovarsel med 14 dagers frist til å betale. Samtidig sender barnehagen varsel om at man mister plassen hvis inkassovarselet ikke betales innen fristen.
Fritak fra betaling ved barns sykdom: Det er mulighet for å søke om fritak ved lengre alvorlig sykdom, lengre sykehusinnleggelse e.l. Skriftlig søknad må foreligge daglig leder samt attest fra lege/ sykehus.
Behov for endret oppholdstid :
Hvis foreldre/ foresatte ønsker å endre oppholdstid til sitt/sine barn skal dette søkes om skriftlig. Søknad sendes virksomhetsleder i barnehagen og endring skjer normalt fra 1.måneden. Søknad må foreligge Barnehagen senest en måned før ønsket endring av plass. Dersom endring av plass ønskes fra neste barnehageår må ønske legges frem i god tid før hovedopptak.
Oppsigelse av plassen:
Oppsigelse av barnehageplass skal være skriftlig og inneholde: Barnets navn, fra hvilken dato det sies opp og underskrift av begge foreldre/foresatte så sant foreldrerett gjelder for begge.
Oppsigelsestiden er to måneder regnet fra den 1. i måneden. Oppholdsbetaling og kostpenger betales ut oppsigelsestiden. Oppsigelsestiden gjelder også de som har takket ja til plass, men som ombestemmer seg og takker nei til plassen.
Endring av betaler:
Hvis mottaker av faktura for oppholdsbetaling endres, skal dette meldes skriftlig. Meldingen skal undertegnes av begge foreldre/foresatte, eventuelt ny og tidligere betaler. Endring av betaler iverksettes fra den 1. i påfølgende måneden etter at melding er gitt.
Søskenmoderasjon:
Etter “forskrift om foreldrebetaling i barnehager §3” yter kommunen tilskudd til moderasjonsordning for søskengrupper. Det gis 30% avslag på oppholdsbetaling for 2.barn og 50% avslag på oppholdsbetaling for 3. barn. Dette gjelder også på tvers av SFO.
© Brattås barnehage AS